02. SRPNJA 2025.
Eksperimentalni program cjelodnevne škole još uvijek bez evaluacije

Ana Hinić, voditeljica Područnog ureda Split i članica Radne skupine za eksperimentalni program cjelodnevne škole Sindikata hrvatskih učitelja, za srednju.hr govorila je o provedbi eksperimentalnog programa cjelodnevne škole, izostanku evaluacije Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, ali i o podršci koja je potrebna učiteljima i svim radnicima škole za vrijeme prilagodbe.

Tako je Ana Hinić potvrdila da postoje dijelovi programa koji bi se morali mijenjati, ali i da se neke postojeće odredbe ne poštuju.

„Ministarstvo znanosti obrazovanja i mladih je u tekstu eksperimentalnog programa propisalo da će ukupni ishod stručnog praćenja i vrednovanja biti niz jasnih, metodološki rigorozno osmišljenih i uporabljivih pokazatelja o brojnim aspektima učinkovitosti, kvalitete i ishoda eksperimentalnog programa, a da je potpuna implementacija modela cjelodnevne škole u hrvatski odgojno-obrazovni sustav moguća samo nakon vrednovanja svih aspekata organizacije, provedbe i ishoda eksperimentalne provedbe te nakon mogućih poboljšanja inicijalnog modela. Kao Sindikat ukazujemo na potrebu izmjene pojedinih odredbi eksperimenta, kao i nepoštivanje postojećih, a koje će u slučaju implementacije modela na ovakav način imati negativne posljedice na zaposlenike, ali i odgojno-obrazovni sustav općenito. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih se obvezalo predstaviti rezultate vrednovanja provedbe eksperimentalnog programa nakon završetka svake godine njegove primjene.“

Dodala je i da unatoč tome što Ministarstvo javnosti nije predstavilo evaluacije, Sindikat paralelno provodi svoju. Naglasila je da je fokus Sindikata na radno pravnom položaju zaposlenika škola koje su u eksperimentu, njihovo radno opterećenje jer se učiteljima mijenja struktura tjednih i godišnjih zaduženja.

„Što se tiče povratnih informacija s terena vezano uz eksperimentalni program, svakako je zabrinjavajuće to što se u pojedinim školama učitelji još uvijek zadužuju na način da se nastavni sati ‘preračunavaju’ u sunčane sate, iako je takva odredba u eksperimentalnom programu uklonjena upravo zbog argumentacije Sindikata hrvatskih učitelja. Takva postupanja, neusklađena s dokumentom eksperimentalni program, dovode u pojedinim školama do prekomjernog opterećenja učitelja. Dodano je samim dokumentom eksperimentalni program za učitelje pojedinih predmeta predviđeno prekomjerno zaduženje neposrednim odgojno-obrazovnim radom (veće od sadašnjeg maksimalnog).“, rekla je Ana Hinić.

Podsjetila je i da smo kao Sindikat Ministarstvu već u analizi nacrta eksperimentalnog programa ukazali na odredbe, vezano uz strukturu zaduženja učitelja, koje nisu bile u skladu s Kolektivnim ugovorom za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama, što je Ministarstvo i uvažilo.

Ana Hinić rekla je:„Tijekom pregovora za Kolektivni ugovor za zaposlenike u osnovnoškolskih ustanova smo ukazali i na posljedice činjenice da je eksperimentalnim programom, iako je povećan opseg sati za obavljanje poslova razrednika (s postojeća četiri na šest sati), izmjenom strukture sati ministarstvo pokušalo kreirati platformu za to da se poslove razrednika ne definira više kao redoviti neposredni odgojno-obrazovni rad, što bi, kad bi bilo provedeno, u budućnosti negativno utjecalo na ugovoreno tjedno radno vrijeme učitelja, a očiti i neophodan redoviti neposredni odgojno-obrazovni rad se više ne bi takvim smatrao, što je za Sindikat nedopustivo. Međutim, struktura tjednih i godišnjih radnih obveza učitelja i stručnih suradnika nije propisana Kolektivnim ugovorom, nego Pravilnikom o tjednim radnim obvezama učitelja i stručnih suradnika u osnovnoj školi, kojeg donosi resorni ministar. Eksperimentalnim programom je propisano da se tijekom provedbe Programa struktura tih obveza mijenja te se u eksperimentalnim školama primjenjuju odredbe iz teksta eksperimentalnog programa, a ne Pravilnika.“

Nadodala je i da je nadalje propisano da se svim zaposlenicima škole koja sudjeluje u eksperimentalnom programu, u slučaju da im se zbog načina organizacije i provedbe eksperimentalnog programa smanjuje opseg neposrednog odgojno-obrazovnog rada te više ne ostvaruju pravo na ugovoreno radno vrijeme sukladno tekstu eksperimentalnog programa, tijekom eksperimentalnog programa dopušta zaduživanje do ugovorenog tjednog radnog vremena drugim vrstama radnih obveza.

„Time je za učitelje u eksperimentalnom programu, čije ugovoreno tjedno radno vrijeme ovisi isključivo o poslovima koji se definiraju kao redoviti neposredni odgojno-obrazovni rad  u postojećem Pravilniku, omogućeno zadržavanje postojećeg ugovorenog radnog vremena iako nemaju eksperimentalnim programom predviđen opseg sati redovite i izborne nastave kroz program A1, koji se jedini definira kao neposredni odgojno-obrazovni rad. Iako se čini da je time problem privremeno riješen, Sindikat hrvatskih učitelja ukazuje na to da nije, nego da je odgođena predviđena promjena strukture zaduženja. Upravo to odgađanje ukazuje na potrebu zadržavanja postojećih poslova u okviru poslova koji se smatraju redovitim neposrednim odgojno-obrazovnim radom, odnosno na potrebu zadržavanja postojeće definicije redovitog neposrednog odgojno-obrazovnog rada u osnovnoškolskim ustanovama, što ističu i naši članovi uključeni u eksperimentalni program.“

Cijeli članak pročitajte na linku