Tekst napisala: Ana Hinić, voditeljica Područnog ureda Split, Sindikat hrvatskih učitelja
Radni odnos u školskoj ustanovi zasniva se ugovorom o radu na temelju natječaja sukladno stavku 1. članka 107. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20, 151/22, 155/23, 156/23).
Iznimno od odredbi stavka 1. članka 107. Zakona radni odnos može se zasnovati ugovorom o radu i bez natječaja sukladno stavku 11. tog članka.
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona od odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 156/2023) došlo do izmjena i dopuna gore navedenog stavka 11. Zakona.
Međutim, zasnivanje radnog odnosa s radnikom koji se nalazi na Listi zaposlenih na nepuno neodređeno radno vrijeme temeljem Odluke i Uputnice Zajedničkog povjerenstva za viškove i manjkove na razini županije ni do 2024. godine nije bilo regulirano stavkom 11. članka 107. Zakona, pa navedenim Zakonom o izmjenama i dopunama nije ni došlo do promjena po pitanju zasnivanja radnog odnosa s osobom koja se nalazi na Listi zaposlenih na nepuno neodređeno radno vrijeme.
Ako u školi postoji potreba za radnikom, ista se prijavljuje nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno Gradskom uredu (stavak 3. članak 107. Zakona).
Zakonom je propisano da nadležno upravno tijelo županije, odnosno Gradski ured s tijelom predviđenim kolektivnim ugovorom
- vodi evidenciju o radnicima za kojima je prestala potreba u punom ili dijelu radnog vremena te im u skladu s njihovom kvalifikacijom predlaže zasnivanje radnog odnosa sa školskim ustanovama koje su prijavile odgovarajuću potrebu;
- briše iz evidencije radnika ako zasnuje ili odbije zasnovati radni odnos;
- obavještava školsku ustanovu da u evidenciji nema odgovarajuće osobe.
Kolektivnim ugovorom za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama je ugovoreno da na razini države djeluje zajedničko Povjerenstvo za viškove i manjkove Ministarstva i Sindikata, a da se na razini županija ili Grada Zagreba formira zajedničko Povjerenstvo na razini županije (članak 25. stavak 1. Kolektivnog ugovora).
Ugovoreno je da Povjerenstvo na razini županije čine dva predstavnika ureda za prosvjetu i dva predstavnika Sindikata, a da u radu Povjerenstva sudjeluje, bez prava odlučivanja, i predstavnik ravnatelja kojeg na zahtjev Ureda predlaže županijsko stručno vijeće ravnatelja.
Nadalje je ugovoreno da Povjerenstvo na razini države, između ostalih poslova, donosi Pravilnik o kriterijima za donošenje Odluke o prednosti pri zapošljavanju te je obveza Povjerenstva na razini županije da, pored ostalih ugovorenih poslova, vodi Listu zaposlenika koji imaju zasnovan radni odnos na neodređeno nepuno radno vrijeme.
Pravilnikom o kriterijima za donošenje Odluke o prednosti pri zapošljavanju i člankom 25. Kolektivnog ugovora ugovorena su prava zaposlenika zaposlenih u nepunom radnom vremenu, vezano uz zasnivanje radnog odnosa do punog radnog vremena.
Oni se uvrštavaju na Listu zaposlenika koji imaju zasnovan radni odnos na neodređeno nepuno radno vrijeme kako bi temeljem Odluke i Uputnice, sukladno članku 7. Pravilnika o kriterijima za donošenje Odluke, zasnovali radni odnos sa školom u koju su upućeni.
Zaključno, zasnivanje radnog odnosa s osobom koja se nalazi na Listi zaposlenika koji imaju zasnovan radni odnos na neodređeno nepuno radno vrijeme i do sada je bilo regulirano Kolektivnim ugovorom, a utemeljeno u odredbama Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi koje se nisu mijenjale u zadnjim izmjenama Zakona.
Iako su odredbe Zakona i Kolektivnog ugovora po ovom pitanju vrlo jasne, proizvoljna mišljenja i upute školama od strane neovlaštenih osoba unose dodatne nedoumice u sustav.
Stoga je očito opet potrebno naglasiti kako je za tumačenje odredbi Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama nadležno Povjerenstvo za tumačenje Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama, a za tumačenje Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama – Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih.