Tekst napisala: Ana Hinić, voditeljica Područnog ureda Split, Sindikat hrvatskih učitelja
Suradnja učitelja i roditelja/staratelja je ključ funkcioniranja odgojno – obrazovnog sustava u središtu kojeg je učenik.
Individualni informativni razgovori koje organiziraju razrednici i predmetni učitelji, jedan su od brojnih oblika te suradnje.
Iako su vrijeme i način planiranja i organiziranja individualnih informativnih razgovora predmetnih učitelja i razrednika propisani, i to dosta detaljno, u praksi se u školama događa da se individualni informativni razgovori, pogotovo oni roditelja s predmetnim učiteljima, odvijaju mimo propisanih pravila, što uglavnom ne rezultira onim što je cilj ovih propisanih procesa, a to je razmjena informacija na dobrobit učenika.
Stoga u nastavku upućujem na propise u kojima se nalaze odgovori na pitanja:
- Koja je razlika između individualnih informativnih razgovora predmetnih učitelja i individualnih informativnih razgovora razrednika?,
- Zašto je potrebno najaviti predmetnom učitelju dolazak roditelja na individualni informativni razgovor?,
- Je li propisano koje informacije razrednik pruža roditelju na individualnom informativnom razgovoru?,
- Kada se individualni informativni razgovori, kako predmetnih učitelja tako i razrednika, ne održavaju?.
Člankom 12. stavkom 10. Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi (NN 112/2010, 82/2019, 43/2020, 100/2021) propisano je:
„Svi učitelji/nastavnici dužni su planirati termine za individualne informativne razgovore. Termini se javno objavljuju na mrežnim stranicama škole.“.
Člankom 9. stavkom 4. Pravilnika o tjednim radnim obvezama učitelja i stručnih suradnika u osnovnoj školi (NN 34/2014, 40/2014, 103/2014, 102/2019) propisano je:
„(4) Svakom učitelju i stručnom suradniku ravnatelj izdaje odluku o tjednom i godišnjem zaduženju i to na:
- poslovima neposrednog odgojno-obrazovnog rada s učenicima,
- ostalim poslovima koji proizlaze iz neposrednog odgojno-obrazovnog rada, izvršenja aktivnosti i poslova iz kurikuluma ili nastavnog plana i programa, školskog kurikuluma, obaveze profesionalnog razvoja te drugih propisa,
- posebnim poslovima koji proizlaze iz ustroja rada škole i odredaba Zakona.“
Suradnja učitelja s roditeljima definirana je kao jedan od ostalih poslova u tjednima nastave i to kao redoviti tjedni ostali posao člankom 5. stavkom 1. podstavkom 1.1 a, alinejom 3.
U ostale poslove u tjednima nastave koji su redoviti tjedni poslovi se uz navedene ubrajaju još i :
- pripremanje za neposredni odgojno – obrazovni rad s učenicima,
- ispravke i analize pisanih radova učenika, suradnju sa stručnim suradnicima,
- dežurstva,
- briga o izvršavanju učeničkih obveza i drugih poslova po nalogu ravnatelja vezano uz realizaciju godišnjega plana i programa i školskog kurikuluma,
a uz to učitelj obavlja i godišnje poslove i ostale poslove tijekom školske godine.
Poslodavac zadužuje svim pojedinačnim ostalim poslovima iz podstavka 1.1.a i b i podstavka 1.2. učitelje predmetne nastave razmjerno ukupnoj količini ostalih poslova utvrđenih odlukom o tjednom i godišnjem zaduženju.
Člankom 4. Pravilnika o tjednim radnim obvezama učitelja i stručnih suradnika definirano je vođenje razrednog odjela kao skup poslova od četiri sata tjedno od kojih su dva sata poslovi u neporednome odgojno – obrazovnome radu s učenicima, a dva sata ostali poslovi vođenja razrednog odjela.
Održavanje informacija za roditelje je definirano kao posao koji proizlazi iz naravi posla razrednika u okviru navedena četiri sata.
Člankom 15. stavkom 4. Pravilnika o tjednim radnim obvezama:
“Razrednik je dužan jednom tjedno organizirati individualni informativni razgovor za roditelje na kojemu izvješćuje roditelja o postignutim razinama kompetencija ostvarenosti odgojno-obrazovnih ishoda njegovoga djeteta kroz sve nastavne predmete, izostancima i vladanju.“.
Dakle, u školama razrednik organizira jednom tjedno individualni informativni razgovor za roditelje na kojem izvješćuje roditelja o informacijama koje su sastavni dio e-Dnevnika, a predmetni učitelji planiraju termine za individualne informativne razgovore.
Svrha individualnih informativnih razgovora predmetnog učitelja s roditeljima je pružanje informacija roditeljima, odnosno razmjena informacija s roditeljima. Roditelj na taj način ostvaruje pravo uvida u pisane i druge radove djeteta, a što je propisano čl. 14. st. 4. Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika. Dakle, informacije koje predmetni učitelj pruža roditeljima ne nalaze se u e-Dnevniku, pa se predmetni učitelj treba pripremiti za dolazak roditelja, zbog čega je potrebno da ga razrednik obavijesti o toj potrebi.
Člankom 14. stavkom 7. Pravilnika o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika propisano je da se u posljednja dva tjedna prije završetka nastavne godine ne organiziraju roditeljski sastanci i individualni informativni razgovori.