Tekst napisala: Mirela Bojić, glavna tajnica Matice hrvatskih sindikata
UREDBA O OCJENJIVANJU ZAPOSLENIKA U JAVNIM SLUŽBAMA NA E-SAVJETOVANJU
Zakonom o plaćama u državnoj službi i javnim službama (NN br. 155/2023) koji je stupio na snagu 1. siječnja 2024. godine, propisana je, kako obveza donošenja Uredbe o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u javnim službama, tako i obveza donošenja uredbe kojom će se regulirati postupak, kriteriji i način ocjenjivanja učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama. Temeljem navedene zakonske obveze, dana 13. rujna 2024. otvoreno je javno savjetovanje o tekstu prijedloga Uredbe o postupku, kriterijima i načinu ocjenjivanja učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama. Nositelj izrade predmetne Uredbe je Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, a obveza donošenja iste proizlazi iz članka 10. stavka 9. Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama. E-savjetovanje o Uredbi o postupku, kriterijima i načinu ocjenjivanja učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama traje do 28. rujna 2024. godine.
Prije otvaranja javnog savjetovanja, Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike dostavilo je nacrt predmetne Uredbe sindikatima reprezentativnim za pregovaranje o sklapanju temeljnog kolektivnog ugovora za javne službe i Matici hrvatskih sindikata te je po tom pitanju održan i zajednički sastanak dana 13. rujna 2024. Predstavnici Matice i sindikata javnih službi udruženih u Maticu na predmetnom su sastanku istaknuli niz primjedbi i nedostataka uočenih u dostavljenom tekstu Uredbe te inzistirali da se prije upućivanja teksta Uredbe u e-savjetovanje određene odredbe dopune i poboljšaju u svrhu propisivanja transparentne i smislene procedure ocjenjivanja, osiguravanja što veće objektivnosti ocjenjivanja te prevencije mogućih zlouporaba.
Relevantan utjecaj Matice i poboljšanje teksta Uredbe prije upućivanja u E-savjetovanje
U odnosu na dostavljeni nacrt, na inicijativu predstavnika Matice, u tekstu Uredbe koji je pušten u e- savjetovanje izmijenjen je članak koji je propisivao da čelnik ustanove samostalno donosi odluku o ocjenjivanju zaposlenika. Naime, predmetni članak izmijenjen je na način da čelnik ustanove osniva Povjerenstvo za predlaganje konačne ocjene zaposlenika koje ima najmanje pet članova i od kojih jedan mora biti predstavnik radnika. Strukturu zaposlenih članova u predmetnom Povjerenstvu, zbog specifičnosti poslova pojedinih javnih službi, bit će potrebno detaljnije propisati pravilnicima koji se nakon usvajanja Uredbe moraju donijeti za svaku pojedinu javnu službu. Navedeno Povjerenstvo imat će zadaću da razmatra izvješća i prijedloge ocjena koje su dali nadređeni zaposlenici te će donijeti konačni prijedlog ocjene za svakog zaposlenika i dostaviti ga čelniku ustanove. Svaki zaposlenik imat će pravo na uvid u spomenuto izvješće i prijedlog ocjene za izvještajno razdoblje te se na isto ima pravo očitovati Povjerenstvu, odnosno dati primjedbu, u roku od osam dana (na našu inicijativu povećano sa tri na osam dana) od dana od kojeg mu je omogućen uvid. Zaposlenik će imati i pravo na uvid u konačni prijedlog ocjene Povjerenstva za izvještajno razdoblje. Također, i u odredbe koje reguliraju imenovanje Odbora za preispitivanje prijedloga ocjene uspjeli smo ugraditi obvezu imenovanja jednog člana kao predstavnika radnika.
Ukazali smo i na ozbiljne manjkavosti pri propisivanju općih i posebnih kriterija ocjenjivanja učinkovitosti rada te na nužnost preciznog određivanja i prilagođavanja kriterija specifičnostima svake pojedine javne službe. Na našu inicijativu, prošireni su i precizirani kriteriji ocjenjivanja odnosa prema radu te je u iste uvršten i odnos prema korisnicima odnosno primateljima usluga, odnos prema podređenima te odnos prema drugim zaposlenicima. Kako bi osigurali što veći stupanj objektivnosti ocjenjivanja zaposlenika, posebno smo inzistirali na ugrađivanju odredbe iz koje nedvojbeno proizlazi da se i čelnika ustanove ocjenjuje kao i svakog drugog zaposlenika (u dostavljenom nacrtu Uredbe uopće nije bilo predviđeno ocjenjivanje čelnika ustanove). Upravo na tragu navedenog, u tekst Uredbe ugrađen je i članak koji kao kriterije za ocjenjivanja čelnika javne službe propisuje sposobnost organizacije i upravljanja poslovima, sposobnost u donošenju odluka, sposobnost motiviranja zaposlenika te sposobnost uspostave procedura rada i nadzora nad izvršenjem. Kako bi bili sigurni da će se opći i posebni kriteriji potpuno prilagoditi specifičnostima svake pojedine javne službe, inzistirali smo da se u tekst Uredbe ugradi i odredba koja obvezuje resorna ministarstva da pravilnicima detaljno propišu posebne kriterije ocjenjivanja, utjecaj i način ocjenjivanja posebnih kriterija te kriterija ocjenjivanja odnosa prema radu i kriterija ocjenjivanja čelnika javne službe.
Nastavak rada na Uredbi
Prijedlog Uredbe o postupku, kriterijima i načinu ocjenjivanja učinkovitosti rada zaposlenih u javnim službama u narednim ćemo danima analizirati i raspraviti i na tijelima Matice hrvatskih sindikata te ćemo, u svrhu dodatnog poboljšanja teksta Uredbe, Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike naknadno dostaviti i dodatne primjedbe i prijedloge udruženih sindikata. Sljedeći sastanak na kojem ćemo ponovno imati mogućnost utjecaja na sadržaj ove Uredbe dogovoren je za 26. rujna 2024. (dok je e-savjetovanje o Uredbi još uvijek u tijeku), a nakon dovršetka javnog savjetovanja imat ćemo priliku utjecati i na konačni prijedlog Uredbe koji će udruženim sindikatima javnih službi i Matici hrvatskih sindikata biti dostavljen i na službeno mišljenje sukladno odredbama Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama.