Sanja Šprem, predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja, govorila je novinarki portala srednja.hr Ramoni Ščurić o zapošljavanju mladih učitelja u škola i o interesu mladih za rad u školama.
Pročitajte više u tekstu.
1. TALIS istraživanje je provedeno na 3163 učitelja predmetne nastave i 259 ravnatelja osnovnih škola. Rezultati su pokazali da samo 7 posto učitelja mlađih od 30 godina radi u osnovnim školama – biste li rekli da je to reprezentativan pokazatelj stvarnog stanja ili vi imate druge podatke?
Prema objavljenim podacima Državnog zavoda za statistiku o broju zaposlenih učitelja u osnovnoškolskim ustanovama, 46,3 % čine učitelji koji rade u višim razredima i odgojno-obrazovnim skupinama i 17 % u višim i nižim, što ukupno čini 63,3% ukupnog broja učitelja u osnovnim školama.
Prema objavljenim podacima, ukupan broj zaposlenih učitelja koji rade u višim i nižim razredima na početku školske godine 2024./2025. je 23 746, prema čemu se može zaključiti kako je u istraživanju sudjelovalo nešto više od 13 % učitelja predmetne nastave, odnosno nešto više od 8 % ukupnog broja zaposlenih učitelja.
Sindikat hrvatskih učitelja je 2019. godine, nakon provedenog istraživanja u osnovnim školama, kojem je pristupilo 6494 zaposlenika, objavio rezultate istraživanja o kvaliteti radnih odnosa i kvaliteti sustava osnovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Oslanjajući se na rezultate istraživačkog izvješća, Sindikat hrvatskih učitelja je izdao znanstveno utemeljene preporuke i smjernice za daljnje razvijanje i unaprjeđivanje obrazovnih politika i prakse, kao i strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije usmjerenih na profesionalizaciju učiteljskog zanimanja i poboljšanja materijalnog statusa učitelja i zaposlenika u sustavu osnovnog obrazovanja.
Cilj objavljenog TALIS istraživanja je pomoć u evaluaciji i redefiniranju obrazovnih politika zemalja sudionica.
2. Ako je postotak od 7 posto točan, smatrate li da je to dovoljno mladih ljudi koji nakon diplome počnu raditi u školi, odnosno je li proporcionalan broju diplomiranih učitelja?
Potrebno je ukazati na činjenicu da je u razdoblju od 2013. godine, prema javno dostupnim podacima, došlo do značajnog pada broja učenika u predmetnoj nastavi u osnovnim školama u Republici Hrvatskoj. U tom razdoblju se broj učenika u predmetnoj nastavi smanjio za čak 15303 učenika.
Takva su kretanja dovela do velikog broja učitelja koji u predmetnoj nastavi postaju organizacijski viškovi u dijelu radnog vremena ili u cijelosti.
Na godišnjem nivou, prosječno se iskazuje čak 350 organizacijskih viškova u punom radnom vremenu ili dijelu radnog vremena, kao posljedica smanjenja broja učenika. S obzirom na to da je TALIS istraživanje provedeno u prošloj godini, ukazujemo na to da je u toj godini 348 učitelja iskazano organizacijskim viškom.
S obzirom na navedene podatke o smanjenju broja učenika, ali i broju iskazanih organizacijskih viškova, proizlazi da ne postoji velika mogućnost za nova zapošljavanja, pa time i zapošljavanja mladih ljudi koji bi nakon stečene diplome radili u školi.
Već smo više puta napominjali da se ne vodi dobra upisna politika na fakultetima te mnogi mladi učitelji nemaju mogućnost zapošljavanja u sustavu.
Isto tako, sustav otežava doškolovanje. Sve više se progovara o nedostatku učitelja pojedinih struka.
Napominjemo da velik problem proizlazi i iz Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi i samog Pravilnika o odgovarajućoj vrsti obrazovanja učitelja i stručnih suradnika u osnovnoj školi koji onemogućavaju ili otežavaju zapošljavanje.
3. Smatrate li da je problem dobivanja ugovora na neodređeno, odnosno to što mladi učitelji često hodaju po zamjenama, bez određene poslovne i financijske sigurnosti, razlog zašto odustaju od rada u struci?
Nažalost, mnogi mladi učitelji, ali i generalno zaposlenici, često znaju godinama raditi na određeno vrijeme. Pri tome se mnogi suočavaju s prekidima ugovora o radu. To postaje sve veći detektirani problem, ne samo u Republici Hrvatskoj, već i na europskom nivou, jer su osnovni uvjeti (poslovna i financijska sigurnost) demotivirajući.
4. Ako mladi diplomirani učitelji ne odlaze raditi u školu, gdje odlaze?
Mnogi diplomirani učitelji nemaju mogućnost zapošljavanja u školi. Ne postoje dostupni podaci o postotku zapošljavanja u struci ili izvan struke, nakon završenog fakulteta.
5. Kako privući mlade ljude na rad u obrazovanju, osim većim plaćama?
Nažalost, položaj učitelja se sustavno derogira. Uz materijalne uvjete, potrebno je osigurati i bolje uvjete rada općenito, za što je potrebna promjena obrazovne politike.
Cijeli članak pročitajte ovdje.







