10 KLJUČNIH PORUKA ETUCE-a
Predstavnici članica ETUCE-a (Europski sindikalni odbor za obrazovanje) među kojima je i Sindikat hrvatskih učitelja, okupili su se 23. listopada ove godine na posebnoj sjednici u Bruxelles-u, kako bi razgovarali o poboljšanju kvalitete obrazovanja u Europi.
Što je potrebno kako bi se poboljšala kvaliteta obrazovanja u Europi?
1. Kvalitetno obrazovanje je temeljno ljudsko pravo.
Članak 26. Opće deklaracije o ljudskim pravima navodi da “svatko ima pravo na obrazovanje na svim razinama obrazovanja; od ranog djetinjstva, osnovnoškolskog i srednjeg obrazovanja, stručnog obrazovanja i usavršavanja, obrazovanja s posebnim potrebama do obrazovanja odraslih i visokog obrazovanja“.
2. Vijeće Europskih učiteljskih sindikata podržava kvalitetno obrazovanje i visoku kvalitetu obrazovanja za sve, kao jedan od temeljnih stupova pravednog i demokratskog društva.
3. Pristup kvalitetnom obrazovanju za sve.
Pristup kvalitetnom javnom obrazovanju od temeljne je važnosti za svakog građanina. Članice ETUCE-a potvrdile su svoju potporu Europskoj inicijativi „Zajedno za kvalitetu obrazovanja“. U zajedničkoj akciji teže ujedinjenom kvalitetnom obrazovanju koje uključuje kvalitetno inicijalno osposobljavanje i kontinuirani profesionalni razvoj.
4. Financiranje javnog obrazovanja.
U kontekstu trenutne politike štednje koja je djelomično izazvana ekonomskom krizom i koju provode neke vlade, članice ETUCE-a osuđuju učinke mjera koje su određene od strane političkih ideologija, a osuđuju i sve veću privatizaciju usluga obrazovanja od strane slobodnih poduzetničkih interesa, čime se ugrožava odredba prava na javno obrazovanje.
5. Jednake mogućnosti i socijalna mobilnost.
Vlade imaju odgovornost da osiguraju odgovarajuća sredstva za obrazovanje, dostupna kroz pravedno i progresivno oporezivanje. Važnost globalne porezne pravednosti nije ograničena samo na jačanje javnih obrazovnih proračuna, potrebna je i za veću jednakost prilika, ali i za socijalnu mobilnost.
6. Kvaliteta obrazovanja nastavnika.
Nastavnici su najvažniji obrazovni resurs i kritična odrednica kvalitete škole pa i njihov doprinos treba priznati na odgovarajući način. Nastavnici moraju biti tretirani kao ugledni stručnjaci, a potrebno im je dati i podršku.
7. Atraktivnost nastavničke profesije.
Visoko kvalificirano i motivirano nastavno osoblje ključ je za izgradnju kvalitete unutar sustava obrazovanja. Prema tome, ETUCE-a se zalaže za priznavanje i zaštitu prava nastavnika, za dobre uvjete rada i primjerene plaće, za naknade i poštene mirovine za žene i muškarce, za pristup obrazovanju i kontinuirani profesionalni razvoj kao i za zdravo i sigurno radno okruženje. To su preduvjeti koji će potaknuti veći broj ljudi da grade učiteljsku karijeru.
8. Učiteljski sindikati i socijalni dijalog – instrumenti.
Prepoznajući socijalni dijalog kao pokretačku snagu uspješnih gospodarskih i socijalnih reformi, ETUCE-a naglašava veliki potencijal sindikata u podizanju svijesti o posljedicama ekonomskih i socijalnih promjena u društvenim sustavima, obrazovanju i tržištu rada. Učiteljski sindikati imaju ključnu ulogu u ponovnom nametanju potrebnih uvjeta koji će potaknuti stvaranje novih radnih mjesta i gospodarski oporavak.
9. Uključenost učiteljskih sindikata u donošenje odluka koje su za obrazovni sektor vezane izravno i neizravno.
ETUCE-a zahtijeva da se socijalni partneri konzultiraju na nacionalnoj, regionalnoj i institucionalnoj razini. To je od posebnog značaja za poticanje socijalnog dijaloga.
10. Koherentni socijalni partneri – čiji je cilj gospodarski i društveni napredak.
Socijalna dimenzija Europske monetarne unije trebala bi pridonijeti gospodarskom i društvenom napretku u EU. To znači da politika treba biti osmišljena tako da osigura gospodarski i društveni napredak .
Zagreb, 24. listopada, 2013.
Sindikat hrvatskih učitelja
Glavna tajnica, Izabela Kin, mag. iur.