04. LISTOPADA 2024.
SRETAN SVJETSKI DAN UČITELJA

5. listopada obilježava se Svjetski dan učitelja.

Za početak, pogledajte i poslušajte u VIDEU (klik na sliku ispod) zanimljivosti iz klupa o kojima će pričati dio tima Sindikata hrvatskih učitelja. Poslušajte kako je njima bilo dok su radili u učionici i koju misao su željeli podijeliti s vama. 

UNESCO (UN-ova organizacija za obrazovanje, znanost i kulturu) i ILO (Međunarodna organizacija rada) su 5. listopada 1966. godine usvojili Preporuku o statusu učitelja (Recommendation concerning the Status of Teachers).  

Preporuka utvrđuje prava i odgovornosti učitelja te standarde za njihovo obrazovanje, zapošljavanje, poučavanje i uvjete rada. Također sadrži brojne preporuke za sudjelovanje učitelja u donošenju odluka koje se tiču obrazovanja i to kroz pregovore s obrazovnim vlastima. 

Preporuka nalaže državama poduzimanje odgovarajućih mjera u svakoj zemlji kako bi se odredile sveobuhvatne odgojno obrazovne politike sukladne vodećim načelima, uz korištenje svih raspoloživih ljudskih i drugih resursa. Nadležna tijela moraju priznati važnost stručnog usavršavanja učitelja kojemu je svrha sustavno poboljšanje kvalitete i sadržaja odgoja i obrazovanja te tehnika poučavanja. 

Detaljnim propisivanjem pripravničkog staža, napredovanja i promicanja u struci, sigurnosti zaposlenja, liječničkih pregleda, profesionalne slobode i odgovornosti i prava učitelja, veličine razrednog odjela, nastavnih sredstava i pomagala, plaćenog godišnjeg odmora i posebnih dopusta, kvalitetnih školskih zgrada i uvjeta rada, zdravstvene zaštite i naknade za bolovanje i naknade za povredu na radu itd., UNESCO i ILO pokazuju da je obrazovanje jedno od ključnih temelja svakog društva.  

No, naglašavaju da moramo biti svjesni da je u nekim dijelovima svijeta obrazovanje ugroženo jer je velikom broju djece narušeno jedno od temeljnih ljudskih prava, a to je pravo na obrazovanje.   

Svake godine UNESCO i ILO obilježavaju Svjetski dan učitelja sloganom, a ove godine je to „Slušajmo glas učitelja“. UNESCO je ove godine objavio skup preporuka kojima se nastoji ojačati uloga učitelja u transformaciji obrazovanja za koju je potreban socijalni dijalog, vrednovanje znanja i glasa učitelja kao i njihovo sudjelovanje u donošenju odluka u obrazovanju. 

UNESCO i ILO upozoravaju da je godinama prisutan stalan i sve veći nedostatak učitelja diljem svijeta. 

Nedostaje stručni razvoj i podrška, učitelji rade u neadekvatnim radnim uvjetima, a oni koji su suočeni s kriznim uvjetima (rat, siromaštvo i dr.) suočavaju se s golemim poteškoćama. Svi ti čimbenici, kako tvrde, tjeraju mlade zainteresirane ljude od učiteljske profesije.  Naglašavaju i da kontinuirani odljev učitelja dovodi do sklapanja ugovora s nekvalificiranim radnicima kako bi se popunile praznine nastale zbog nedostatka učitelja.

Obrazovanje je temeljno ljudsko pravo, a učitelji igraju središnju ulogu u postizanju UN-ovog 4. cilja održivog razvoja, ispunjavanjem kojeg se osigurava uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje i cjeloživotno učenje za sve.  

„Uspjeh obrazovnih sustava izravno je povezan s uspjehom učiteljske profesije. Kada počnemo transformirati obrazovne sustave, možemo transformirati uvjete rada u školama, transformirati praksu poučavanja, transformirati učenje i transformirati živote.“ IZVOR: United Nations Secretary-General’s High-Level Panel on the Teaching Profession, Recommendations and summary of deliberations 2024. 

UNESCO i ILO tvrde da je jedini način za poboljšanje kvalitete obrazovanja kontinuirano ulaganje u učitelje i zaštitu njihove profesionalne autonomije, od inicijalnog obrazovanja učitelja do završetka učiteljske karijere.  

Ovim putem vas pozivamo da zajedničkim snagama transformiramo obrazovanje u svrhu zaštite vaših prava i stvaranja uvjeta za kvalitetan rad koji je nužno potreban. Samo zajedno možemo stvoriti sponu kvalitetnog socijalnog dijaloga i obrazovanja. Borba za poboljšanje prava radnika uvijek je svakodnevni novi početak, a mi to radimo uz vas i za vas. 

Klik za plakat Sindikata hrvatskih učitelja.