Dana 1. prosinca 2020. godine održan je sastanak čelnika Vertikalne sindikata obrazovanja te njihovih savjetnika s ministrom Fuchsom i njegovim savjetnicima.
Na sastanku smo predstavili goruće probleme u sustavu (pitanje paralelnog rada online i u školi – prekovremeni sati, rad u samoizolaciji i rad s učenicima u samoizolaciji; problem zabrane zapošljavanja – s posebnim naglaskom na pomoćno tehničko osoblje; zaštita izrazito vulnerabilnih; kvalitetnija zdravstvena zaštita zaposlenika u školama – dostupnost cjepiva, naknada za bolovanje, uključivanje u status rizične skupine; nezakonit prestanak ugovora o radu na određeno vrijeme zbog zamjene privremeno nenazočnog radnika (s posljedicom neisplate božićnice i regresa); zastarjeli i neučinkoviti zakoni i pravilnici; zbrinjavanje upućenih viškova; prijedlog osmišljavanja posebnih programa za jačanje kognitivnih sposobnosti, motivacije i prevencije stresa za učenike.
Također, ministru Fuchsu prezentirali smo i analizu online AKCIJE 1, a koju prenosimo:
U online akciji 1 je sudjelovalo 511 ŠKOLA (iz 14 županija) te su dostavili svoje mišljenje o uvjetima rada u covid-19 okolnostima:
- 491 škola (96%) izjasnilo se da redovno radi iznad zaduženja prema usmenim uputama ravnatelja
- problem paralelna nastava u školi i online nastava – neplaćeni rad
- 485 škola (95%) navodi da se zamjene ne plaćaju - ukoliko se mijenja kolega kojemu je poslodavac odobrio online rad (dakle, nije na bolovanju i koji šalje razredu materijale primjerice u Teamse), dok se, u isto vrijeme, kolegi koji ulazi u razred se ne plaća neposredni rad u tom razredu.
- 414 škola (81%) - propisane epidemiološke mjere za hrvatske škole nisu dovoljne da se zaštiti od zaraze, smatraju da su uvjeti u hrvatskim školama loši
Od toga prevladavajuća mišljenja: nema distance, predug kontinuitet boravka u istom prostoru, škole su izvor zaraze, mjere nisu efikasne, prikrivanje podataka o bolesnima, premalo testiranja, nedovoljna zaštita zaposlenika i učenika.
Primjerice, prema informacijama kolega iz drugih zemalja EU, negdje je dozvoljeno maksimalno deset učenika u prostoriji, negdje učenici dolaze samo dva ili tri dana u školu (čitav razred), ostalo online, osigurani su razmaci, pregrade između učenika, dezinfekcijska sredstva se ne razvodnjavaju.
PRIJEDLOG: online upitnik za djelatnike kako bi se dobila procjena sigurnosti u sadašnjim uvjetima u školama - prikladne epidemiološke mjere za nastavu uživo ili prelazak na online nastavu u svim školama gdje nema realnih uvjeta za njihovu provedbu kao što su: slaba higijena prostora zbog manjka spremačica, nema distance, nefunkcionalne pregrade.
- 439 škola (86%) – smatra da MZO nema jasan stav o radu s učenicima u samoizolaciji te su nezadovoljni obrazloženjima da se, ukoliko škola radi po A modelu, NE plaća rad s učenicima u samoizolaciji jer se učitelji mogu poslužiti gotovim materijalima, primjerice s Loomena i i-Nastave.
Najčešći komentari: za neke predmete gotovi materijali niti ne postoje, a tamo gdje postoje - svatko tko radi online nastavu prema pravilima struke, zna da to nije dovoljno - kvalitetna priprema za rad (čak i s gotovim materijalima) zahtjeva pripremu, provjeru, prilagodbu učeniku, komunikaciju i dostupnost.
- 506 škola (99%) - najviše su nastradale spremačice (ne stignu, padaju s nogu, upitna je zaštita zdravlja, kako njihovog tako i za sve koji borave u školama)
- odobrenja za zapošljavanje dodatnih spremačica ne dolaze
- 455 škola (89%) - rad od kuće uvećava osobne troškove (uz osobni mobitel, računalo, Internet, papir, struja, toner te da sami nabavljaju dodatne materijale za nastavu), a što se sve javlja i kao problem prilikom rada u školi
- sami sustavno sufinanciraju troškove za bolju kvalitetu svog rada – dugotrajni problem
- 439 škola (86%) MZO – slaba dostupnost, nejasne upute, dugo se čeka na odgovore, odgovori su općeniti i neprimjenjivi na konkretne situacije
Budući da je mnogo gorućih problema, dogovoreno je da će se idući sastanak s resornim ministarstvom održati vrlo brzo, a da će sastanci s nama kao socijalnim partnerima biti održavani na redovitoj bazi.
Također, kako je prošla točno godina dana od završetka najduljeg štrajka u Republici Hrvatskoj, održali smo konferenciju za medije na kojoj smo podsjetili kako je tekla organizacija, osmišljavanje i provođenje svih prosvjeda i drugih popratnih aktivnosti za vrijeme štrajka te je li došlo do pozitivnih pomaka i kakvi su uopće pomaci u obrazovanju. U štrajk se krenulo zbog rasta plaća, no iskristalizirali su se i mnogi drugi problemi (kao što je nužnost rješavanja pitanja ukidanja anonimnih prijava, akcijski plan za sprečavanje nasilja, pretjerana administracija u školama i dr.).
Kao što je prošla godina bila obilježena štrajkom, tako je ova godina obilježena radom u COVID-19 uvjetima. Zato, hvala svima koji sudjeluju u našim aktivnostima jer samo zajednički možemo doprinijeti rješavanju problema.
Vaš Sindikat hrvatskih učitelja
MEDIJSKE OBJAVE:
https://vijesti.hrt.hr/684744/obrazovni-sindikati-s-ministrom-fuchsom-o-problemima-u-sustavu